Hersenscans zijn beter in staat om het gedrag van mensen te voorspellen dan die mensen zelf en kunnen daarom een machtig wapen voor adverteerders zijn. Dat concluderen wetenschappers. “We proberen nu uit te vinden of zich in het brein een soort verborgen wijsheid bevindt,” vertelt onderzoeker Emily Falk.

Wetenschappers lieten proefpersonen een reclamefilmpje over zonnebrandolie zien en scanden de hersenen. Vervolgens vroegen ze de proefpersonen of ze de zonnebrandolie volgende week zouden gebruiken. Ook voorspelden de wetenschappers het antwoord op die vraag met behulp van de hersenscan. In veel gevallen bleek de scan nog accurater te zijn dan de mensen zelf. Wanneer de mensen zeiden dat ze de olie niet wilden gebruiken en de scan gaf aan van wel, dan gebruikten ze het de week erop toch.

Gebeuren
“Veel mensen besluiten dingen te doen, maar doen ze vervolgens niet,” vertelt onderzoeker Matthew Lieberman. Met behulp van de hersenscan kan worden vastgesteld of iets echt gaat gebeuren of niet. Ongeacht wat de proefpersoon beweert.

Prefrontale cortex
Ongeveer de helft van de proefpersonen had zijn of haar gedrag correct voorspeld. Daarop bekeken de onderzoekers de hersenscans nog eens beter en ontdekten dat de activiteit in een deel van de prefrontale cortex de beste voorspellingen geeft. “Vanuit dit deel van de hersenen kunnen we voor ongeveer driekwart van alle mensen bepalen of ze de zonnebrandolie ook echt gaan gebruiken of niet.”

Door dit experiment nog enkele keren te herhalen, hopen de onderzoekers de hersenscan verder te perfectioneren.