taart

Staat dat ene taartje of dat lekkere stukje chocola weer heel verleidelijk naar u te lachen? Denk aan uw vriendschappen. Dan wordt het spontaan gemakkelijker om de verleiding te weerstaan. Dat heeft een Groningse onderzoeker ontdekt.

Eline de Vries, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, verzamelde een aantal proefpersonen. Ze liet een deel van de proefpersonen een situatie beschrijven waarin ze echt vriendschap hadden gevoeld. De andere proefpersonen moesten het productieproces van een tafel beschrijven. Daarna namen de proefpersonen deel aan een (fictieve) smaaktest. Tijdens de test moesten ze M&M’s proeven. “Ze mochten zoveel eten als ze wilden, om de smaak goed te kunnen beoordelen,” vertelt De Vries.

Resultaten
Uit het experiment bleek dat mensen die vooraf aan een vriendschap hadden gedacht minder M&M’s aten dan de mensen die zich bezig hadden gehouden met een tafel. “De kracht om ‘nee’ te zeggen tegen het consumeren van M&M’s was bij de eerste groep een stuk groter.”

WIST U DAT…

…een verleiding ook beter te weerstaan is als u lotgenoten heeft?

Informatie verwerken
Volgens De Vries heeft het onder meer te maken met de manier waarop we informatie verwerken. Dat doen we anders wanneer we aan vriendschappen denken. “Ieder mens kan op twee manieren informatie verwerken: lokaal en globaal. Ik vergelijk het wel eens met een bezoek aan een snoepwinkel. Bij lokale verwerking focus je op concrete zaken en details: alle lekkere dingen die er liggen. Bij globale verwerking kijk je meer naar het hele beeld: hoe is de winkel grofweg ingericht? Iemand die aan vriendschap denkt, verwerkt informatie vooral globaal. En dus zijn de verleidingen ook minder groot dan wanneer hij of zij zich vooral concentreert op details.”

De resultaten kunnen wel eens van pas komen voor mensen die heel impulsief consumeren. Denk aan mensen die koopverslaafd zijn of die taartjes maar niet kunnen laten staan. “Ik kan me goed voorstellen dat het helpt om een foto van je beste vriend of vriendin in je portemonnee te doen. Zo activeer je de gedachte aan een goede vriendschap op het moment dat je in de verleiding komt iets te kopen.”