Wetenschappers laten daken zweten om huis koel te houden

Wetenschappers hebben een manier bedacht om huizen koel te houden, zonder dat daarvoor extra elektriciteit nodig is. Ze laten de daken van huizen zweten.

Dieren en ook mensen zweten om te voorkomen dat ze bij hoge temperaturen of tijdens serieuze lichamelijke inspanning oververhit raken. En waarom zouden we deze aanpak dan ook niet gebruiken om te voorkomen dat het ‘s zomers in gebouwen stikheet wordt?

Zweten
Maar hoe krijgen we huizen zover dat ze gaan zweten? Onderzoekers van de Eidgenössische Technische Hochschule Zürich bedachten daar iets op. Ze ontwikkelden een speciale mat die op het dak van huizen gelegd moet worden. Deze mat absorbeert water wanneer het regent. Als de zon de mat verwarmt, laat deze aan het oppervlak water los. De mat gaat als het ware ‘zweten’ en onttrekt daarvoor hitte aan het gebouw. Eigenlijk werkt het net zo als wanneer wij mensen zweten: onze klieren produceren zweet dat geleidelijk aan verdampt. Maar om te verdampen, heeft dat zweet energie nodig en dat onttrekt het aan het lichaam, in de vorm van warmte.

Maar werkt dat nu echt? Zo’n zwetend gebouw? Ja, blijkt uit (kleinschalige) experimenten. De onderzoekers bedekten gebouwtjes die ook op de zolders van verzamelaars van modeltreinen terug te vinden zijn met de speciale matjes. Vervolgens lieten ze een lamp op de huisjes schijnen. Het licht van die lamp was vergelijkbaar met zonlicht. Tijdens het experiment maten de onderzoekers geregeld de temperatuur in de huisjes. De huizen met de speciale matjes bleken veel trager warm te worden.

Airco
En dat is interessant. Om huizen tegenwoordig koel te houden, wordt veel gebruik gemaakt van airconditioning. Maar dat kost veel energie. De mat is dan een milieuvriendelijkere oplossing: een mat van slechts enkele millimeters dik kan er op warme zomerdagen in juli voor zorgen dat de airco zo’n 60 procent minder energie opeist om het gebouw koel te houden.

Hoewel het allemaal fantastisch klinkt, is enige voorzichtigheid natuurlijk wel op z’n plaats. De experimenten beperkten zich tot miniatuurhuisjes. De techniek moet dus nog wat worden opgeschaald. De onderzoekers hebben geen patent op hun mat aangevraagd en hun volledige onderzoek in het blad Advanced Materials gepubliceerd. Dat betekent dat eigenlijk iedereen die dat wil nu verder met de matten kan gaan experimenteren. En wie weet, leidt dat uiteindelijk tot de energiebesparing die de onderzoekers al die tijd voor ogen hadden.

"" - xx
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door John Roberts (cc via Flickr.com).