Recensie: ‘Vatbaar voor illusies’

Benieuwd hoe u zelfs de hardnekkigste illusies kunt doorprikken? Dan is het boek ‘Vatbaar voor illusies’ iets voor u!

We hopen dat dit niet nieuw is voor u, maar Sinterklaas is wellicht één van de bekendste illusies. Want Sinterklaas bestaat niet. Wanneer we wat ouder worden, komen we daar snel genoeg achter. Bijvoorbeeld wanneer we onze ouders de wortel in onze schoen zien vervangen door een cadeau. Of wanneer we eens kritisch naar de schoorsteen kijken waar Sinterklaas toch onmogelijk doorheen kan komen. Maar er zijn illusies die wat moeilijker te onthullen zijn. Met die illusies in het achterhoofd schreef Mattijs Joosten het boekje ‘Vatbaar voor illusies’ waarin hij u helpt om kritisch te denken, denkfouten en drogredeneringen en uiteindelijk zelfs hele illusies te ontmaskeren.

Overal
Op een luchtige manier legt Joosten uit hoe illusies ontstaan, hoe we met illusies af kunnen rekenen en waarom een illusie-arme wereld een rijke wereld is. Maar voor hij daarmee begint, laat hij eerst zien dat illusies overal zijn. Wat doet een struisvogel bij gevaar? De kop in het zand steken? Mis! Hij rent weg. Waar is krijt van gemaakt? Krijt? Weer mis! Het is gips. Waar zit uw hart? Links? Opnieuw fout. Het zit meer in het midden.

Lastiger
Het zijn allemaal illusies. Maar wel illusies die redelijk gemakkelijk uit te zoeken zijn. Observeer bijvoorbeeld een struisvogel wanneer deze angstig is. En kijk eens mee bij een operatie of autopsie voor de exacte plaats van het hart. Er zijn echter nog genoeg andere overtuigingen waarbij het niet zo gemakkelijk is om vast te stellen of het nu een illusie is of niet. Bijvoorbeeld: God bestaat. Of: aliens bestaan. Joosten gaat die overtuigingen niet uit de weg: sterker nog, hij zoekt ze op. Door middel van heldere redeneringen laat hij zien hoe overtuigingen zoals deze kunnen ontstaan (bijvoorbeeld doordat we op autoriteiten (een dominee of imam) vertrouwen) en hoe we ze kunnen toetsen (bijvoorbeeld door drogredeneringen te herkennen en uit de weg te ruimen).

Leuker?
Als u het boekje ‘Vatbaar voor illusies’ uit heeft en het gelezene ter harte neemt, bent u een kritischer mens geworden. Dat wil niet zeggen dat u nu alle informatie die van alle kanten op ons afstormt, kunt doorgronden en elke overtuiging kunt onderbrengen in het doosje ‘illusies’ of het doosje ‘realiteit’. Maar u komt in de buurt. Grote vraag is natuurlijk of het leven daar nu leuker van wordt. Want zeg nu zelf: werd uw leven leuker toen uw ouders schoorvoetend bekenden dat Sinterklaas niet bestond? Toch kan het afrekenen met illusies een feestje zijn, zo legt Joosten uit. Want ook zonder illusies blijven er op deze wonderlijke wereld en daarbuiten nog voldoende spannende, gekke, indrukwekkende en interessante overtuigingen overeind. En wie zegt dat hetgeen u nu afschrijft als zijnde een illusie dat over tien jaar nog steeds is?

Over de auteur

Het boek is geschreven door Mattijs Joosten. Hij studeerde wijsbegeerte en probeert mensen tegenwoordig als trainer en adviseur bewust te maken van drogredeneringen en denkfouten.

‘Vatbaar voor illusies. Of hoe zelfs Sinterklaas zich vergiste’ is een boek voor kritische geesten en mensen die graag een kritische geest genoemd zouden willen worden. Want met dit boek in de boekenkast is dat voor iedereen weggelegd. Wilt u ook afrekenen met de illusies, oftewel de sinterklazen in uw brein? Dan is dit boek echt iets voor u! Bestel het hier.

Bronmateriaal

-
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Hans Pama (cc via Flickr.com).