Vervang witte rijst door de bruine variant en laat het witte brood staan voor volkoren brood. Daarmee wordt de kans op diabetes plotsklaps een derde kleiner. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers. De volkoren variant laat glucose een stuk geleidelijker vrijkomen, waardoor diabetes een kleinere kans krijgt.

De onderzoekers vroegen 200.000 Amerikanen naar hun levensstijl en ontdekten dat er een sterk verband is tussen diabetes en het nuttigen van witte rijst. Nadat andere risicofactoren omtrent diabetes waren uitgefilterd, bleven overtuigende resultaten over.

Wit versus bruin
Zo bleek dat mensen die per week vijf of meer porties witte rijst (een portie is ongeveer 150 gram) nuttigden een 17 procent grotere kans hadden op diabetes dan mensen die minder dan één portie rijst per maand aten. Bruine rijst zorgde juist voor een tegenovergesteld effect. Mensen die twee of meer porties bruine rijst per week aten, hadden een elf procent kleinere kans op diabetes dan zij die maar één portie per maand nuttigden.

Pasta
De onderzoekers concluderen op basis van hun studie dat het vervangen van éénderde portie witte rijst door bruine rijst al genoeg is om de kans op diabetes flink te verminderen: met zo’n 16 procent. Bovendien gelden de resultaten niet alleen voor witte en bruine rijst, maar ook voor andere producten waarbinnen een ‘witte’ en volkoren variant hoogtij vieren. Bijvoorbeeld pasta’s en brood. Wanneer alle ‘witte’ producten door de volkoren varianten vervangen zouden worden, zou de kans op diabetes met éénderde afnemen.

Samenstelling
De oorzaak voor de grote verschillen tussen bijvoorbeeld wit en volkoren brood zit ‘m in de samenstelling van het voedsel. Volkoren producten bevatten veel vezels en laten hun energie geleidelijk aan los.

Experts betwisten de betrouwbaarheid van het onderzoek, omdat het om enquêtes gaat; er is geen garantie dat de Amerikanen de vragenlijsten naar eer en geweten hebben ingevuld. Desalniettemin staat vast dat de vezels in volkoren producten van groot belang zijn voor de gezondheid.