Klaar voor de start? Af! Vandaag gaan zonnewagens de strijd met elkaar aan in Australië. En ook Nederland is goed vertegenwoordigd.

De Solar Challenge is een wedstrijd waar tientallen studenten en bedrijven reikhalzend naar uitzien. Eindelijk kunnen ze laten zien waar hun zonnewagen tot in staat is!

De route
De Solar Challenge start in Darwin en eindigt zo’n 3000 kilometer verderop in Adelaide. De snelste auto wint. De deelnemers leggen de route af in een wagen die enkel op zonne-energie rijdt. Elke dag wordt om 8.00 uur gestart en om 17.00 uur moeten alle teams stoppen. Ze overnachten dan op de plaats waar ze tot stilstand zijn gemaand.

Ideale snelheid
De uitdaging zit ‘m tijdens deze race niet zozeer in het rijden met de zonnewagens, maar in het efficiënt omgaan met energie. Zo moet de ideale snelheid voortdurend opnieuw berekend worden. Deze is afhankelijk van tal van factoren. Bijvoorbeeld: het weer (is het bewolkt of zonnig?) en in hoeverre de accu nog vol zit.

De World Solar Challenge vindt één keer in de twee jaar plaats. Dit is de winnaar van de vorige editie (2009): een Japanse wagen. Foto: Hideki Kimura / Kouhei Sagawa (via Wikimedia Commons).

Nederland
Ook Nederland laat tijdens de World Solar Challenge 2011 van zich horen. Twee Nederlandse teams gaan voor de hoofdprijs. Het team van de universiteit Twente en het team van de TU Delft.

Hulp

Solar Team Twente krijgt hulp van meteoroloog Helga van Leur. Haar kennis moet ervoor zorgen dat de studenten niet onverwacht met een lege accu komen te staan, omdat het plotseling bewolkt wordt.

21Connect
Twente neemt deel met de auto 21Connect. Deze auto is bijzonder aerodynamisch. Zo zit de chauffeur niet in de buik, maar in de vleugel van de auto en is het oppervlak superglad. De auto is uitgerust met zonnecellen die meer dan 20 procent van de energie van de zon om weten te zetten in bruikbare energie. Door de zonnepanelen heel slim op de auto te plaatsen, moeten deze het optimale uit de zon en de race gaan halen.

De zonnewagen van Solar Team Twente. Foto: Solarteam.nl

TU Delft
Maar ook de wagen van TU Delft mag er zijn. De studenten presenteren de Nuna6. De wagen heeft zonnecellen met een efficiëntie van 22 procent en is eveneens zeer aerodynamisch. Mede daardoor is de luchtweerstand waar Nuna6 mee te maken krijgt zo’n tien keer lager dan bij een normale auto.

De wagen Nuna6. Foto: Nuonsolarteam.nl

Eerder behaalde resultaten..
Maken we een kans? Tja, het is natuurlijk even afwachten hoe goed de concurrentie is. Maar winnen is Nederland niet vreemd. TU Delft wist in 2001, 2003, 2005 en 2007 te winnen. En vorig jaar wist Delft met Nuna5 de tweede plaats te halen. Eerder behaalde resultaten zijn natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar Nederland weet zich in ieder geval goed vertegenwoordigd in het historische klassement.

Aan de enthousiaste inzet van de studenten zal het in ieder geval niet liggen. Vol ambitie zijn ze inmiddels naar Australië afgereisd. Maar ze erkennen dat het een lastige race wordt waarin tientallen teams verslagen moeten worden alvorens de hoofdprijs voor het oprapen ligt. “Door veranderingen in de reglementen én een toenemende concurrentie zal het dit jaar de spannendste World Solar Challenge ooit worden,” meent Pier van Zonneveld van het Nuon Solar Team. Maar hij heeft goede hoop dat de strijd in het voordeel van zijn team uitpakt. “De prachtige zonnewagen, een sterk team en een slimme strategie geven ons een prima startplek. Na een tweede plek in 2009 gaan we naar Australië om weer te winnen!” En ook Solar Team Twente heeft er zin en vertrouwen in. “Iedereen kijkt uit naar de race,” zo schrijft Jens Hegeman namens zijn team. “We gaan knallen!”