cadeau

De cadeaubon. Het blijft een raar gedrocht van een cadeau. En het voelt een beetje als iemand feliciteren op Facebook: nét niet. Toch hebben we allemaal ongebruikte cadeaubonnen in de kast liggen, die we op verjaardagen proberen door te geven. Wetenschappers bogen zich over de kwestie en komen nu met tips om de cadeaubon beter af te stemmen op de jarige.

Eén groot probleem is overpersonalisatie. “Jij denkt te weten wat de perfecte cadeaubon voor iemand is, maar zo’n kaart gaat wellicht nooit gebruikt worden”, vertelt onderzoeker Mary Steffel van de universiteit van Cincinnati. “Stel, iemand is fan van een sportteam, dan geef je wellicht een cadeaubon van een sportwinkel. De ontvanger gaat echter nooit naar deze winkel toe en heeft liever een algemene cadeaubon, die hij kan inzetten voor meerdere doeleinden.”

Wist je dat…
…het slimmer is om één cadeau te geven dan om twee cadeaus te geven? Eén kerstcadeau wordt namelijk meer gewaardeerd dan twee.

Het probleem met overpersonalisatie is nog erger wanneer iemand een cadeaubon koopt voor zijn partner. “Geliefden doen extra hun best om een gepersonaliseerde cadeaubon te zoeken,” vervolgt Steffel. “Zo laten zij zien dat ze hun partner heel goed kennen. Toch zit een partner niet te wachten op een gepersonaliseerde bon. Het maakt niet of je een cadeaubon krijgt van je partner, een collega of een vage kennis: het liefst hebben we een algemene cadeaubon.”

Steffel geeft een tip: focus niet op hoe een ontvanger is, maar focus je op wat hij of zij leuk vindt. “Denk dus niet: hij is sportief, dus ik geef een bon voor een sportwinkel, maar kijk naar waar een ontvanger behoefte aan heeft. Dit leidt tot betere cadeaubonnen die niet in de la van een kast blijven liggen.”