Dit eetpatroon is vele malen gezonder dan ons westerse dieet.

Het klinkt te mooi om waar te zijn. Want is het echt mogelijk om zoveel te eten als je wilt zonder een grammetje aan te komen? Amerikaans onderzoek suggereert van wel. Als je je maar strikt houdt aan een mediterraan dieet. In de studie vergeleken de onderzoekers ons westerse dieet met dat van een aantal Zuid-Europese landen. En de voordelen van een mediterraan dieet blijken talrijk.

Mediterraan dieet
In de studie zetten de onderzoekers een aantal primaten op een mediterraan dieet en een aantal op het westerse dieet. Tijdens de studie mochten de dieren zoveel eten als ze wilden. Na 38 maanden – dat gelijk staat aan ongeveer negen jaren voor mensen – werden beide groepen met elkaar vergeleken. Zo werd er onder andere naar hun gewicht en lichaamsvet gekeken.


NAFLD
Het mediterrane dieet beschermt ook tegen de niet-alcoholische leververvetting, ofwel NAFLD. Deze ziekte komt veel voor in westerse landen en is vaak het gevolg van een ongezonde leefstijl met weinig lichaamsbeweging en calorierijke voeding. De prognose is dat tegen 2030 een derde van de volwassenen in de Verenigde Staten deze ziekte heeft opgelopen. Maar een mediterraan dieet biedt mogelijk uitkomst.

Resultaat
De onderzoekers kwamen erachter dat de dieren op het mediterrane dieet niet eens al het voedsel dat beschikbaar was, oppeuzelden. Daarnaast bleven ze een normaal gewicht behouden. “Ter vergelijking, de dieren op het westerse dieet aten veel meer dan ze nodig hadden,” licht onderzoeker Carol A. Shively toe. “Daarnaast werden ze zwaarder.” Al met al blijkt dat de groep op het mediterraan dieet minder calorieën nuttigde en een lager lichaamsgewicht, en minder vet had dan de dieren op het westerse dieet.

De studie bewijst dat een mediterraan dieet gezonder is en daarnaast de kans op overgewicht fors doet dalen. Hiermee neemt ook het aantal mensen die door hun zwaarlijvigheid bepaalde chronische ziekten oplopen flink af. “We hopen dat onze bevindingen mensen ertoe zet om gezonder voedsel te eten dat net zo lekker is en tegelijkertijd de algehele gezondheid verbetert,” besluit Shively.