Dit sieraad van Toetanchamon werd mede mogelijk gemaakt door een meteorietinslag

Eindelijk weten onderzoekers hoe het mysterieuze gele glas – te vinden in de Egyptische woestijn – ontstaan is.

In de woestijn in het westen van Egypte is in een gebied dat enkele duizenden vierkante kilometers groot is, kanariegeel glas te vinden. En wetenschappers breken zich al bijna 100 jaar het hoofd over hoe dat glas – dat onder meer verwerkt zit in een beroemd juweel dat in de tombe van Toetanchamon is teruggevonden – ontstaan is. In het blad Geology rekenen onderzoekers nu voor eens en altijd af met dit mysterie. Ze tonen op overtuigende wijze aan dat het glas ontstaan is tijdens een meteorietinslag.

Reidite
De onderzoekers bestudeerden het mineraal zirkoon dat in het gele glas te vinden is. En die mineralen bleken te getuigen van de voormalige aanwezigheid van een mineraal dat reidite wordt genoemd. Dit mineraal ontstaat onder extreme druk, die alleen tijdens een meteorietinslag voorkomt.

Luchtstoot
En daarmee is het mysterie opgelost. Het gele glas is ontstaan tijdens een inslag en niet – zoals ook wel werd gedacht – door toedoen van een luchtstoot, die ontstaat wanneer planetoïden in de buurt van de aarde exploderen en energie afzetten in de aardse atmosfeer. “Zowel meteorietinslagen als luchtstoten kunnen smelt veroorzaken, maar alleen meteorietinslagen creëren schokgolven die hogedrukmineralen tot stand laten komen,” vertelt onderzoeker Aaron Cavosie.

WIST JE DAT
…het boven dit artikel afgebeelde sieraad niet het enige object is dat mede mogelijk wordt gemaakt door een meteorietinslag? Eerder onderzoek toonde aan dat een dolk die in het graf van Toetanchamon is ontdekt, gemaakt is van een meteoriet.

De ontdekking dat het gele glas tijdens een meteorietinslag is ontstaan, maakt het glas nog bijzonderder. “Meteorietinslagen zijn catastrofale gebeurtenissen die niet heel vaak voorkomen,” aldus Cavosie. “Luchtstoten vinden frequenter plaats. We weten nu dat we in de nabije toekomst niet hoeven te verwachten dat er in de Libische Woestijn opnieuw glas ontstaat.”

"Curtin planetary scientist unravels mystery of Egyptian desert glass" - Curtin University