Eerste passagiers nemen plaats in de Hyperloop

En daarmee lijkt het revolutionaire transportsysteem weer een stapje dichterbij te komen.

In de woestijn van Nevada is afgelopen weekend geschiedenis geschreven. Voor het eerst namen twee passagiers plaats in een door Virgin Hyperloop gebouwde Hyperloop-pod: door velen gezien als hét transportmiddel van de toekomst. “Ik kan je niet vertellen hoe vaak ik de vraag krijg of de Hyperloop veilig is,” stelt Jay Walder, CEO van Virgin Hyperloop. “Met de passagierstest van vandaag hebben we die vraag beantwoord.” Zonder problemen voltooiden de twee passagiers in de 500 meter lange testbuis hun testrit, waarbij een snelheid van 48 meter per seconde (iets meer dan 170 kilometer per uur) werd behaald.

Over de Hyperloop
De Hyperloop is een manier van transport waarbij je in een buis razendsnel van A naar B reist. Daarbij zit je in een capsule die – met behulp van magnetische levitatie – zweeft en dus geen weerstand ondervindt van rails of wielen. Bovendien staat de buis waarin de capsule zich bevindt, onder lage druk, waardoor de luchtweerstand extreem laag is. Het betekent heel concreet dat deze manier van transport relatief energiezuinig is én dat er enorme snelheden behaald kunnen worden van wel meer dan 1000 kilometer per uur! Teams wereldwijd werken aan het realiseren van deze nu nog hypothetische vorm van transport. Zo wil het Nederlandse bedrijf Hardt bijvoorbeeld een Hyperloop-netwerk uitrollen over Europa.

De afgelopen jaren hebben we gezien dat verschillende start-ups, maar ook studententeams zich vastgebeten hebben in de Hyperloop. Zo werden er Hyperloop-pods bedacht en ontwikkeld en werden op verschillende plekken buizen gebouwd waarin deze pods getest konden worden. Deze tests toonden al aan dat het mogelijk is om hoge snelheden te bereiken. Maar Virgin Hyperloop wil gelijktijdig bewijzen dat het transportmiddel veilig is. En hoe kun je dat nu beter doen dan tijdens een testrit?

De testrit
Voor de eerste bemande testrit van de Virgin Hyperloop werd een pod gebruikt die ruimte biedt aan twee passagiers. Aan boord bevonden zich Josh Giegel (mede-oprichter en CTO van Virgin Hyperloop) en Sara Luchian, eveneens in dienst van Virgin Hyperloop.

De twee stapten in de pod, die vervolgens in een buis werd geplaatst waarin de luchtdruk kunstmatig laag werd gehouden (rond de 100 pascal), waardoor er bijna sprake was van een vacuüm. De pod wist over een traject van zo’n 500 meter een topsnelheid van 172 kilometer per uur te behalen.

Opmaat naar meer
Hoewel dat alles al best indrukwekkend is voor een systeem waar pas een jaar of zes aan wordt geknutseld, is het slechts de opmaat naar meer. Uiteindelijk wil Virgin Hyperloop pods bouwen die ruimte bieden aan 28 passagiers en snelheden van 1080 kilometer per uur behalen. Met dergelijke snelheden kan de Hyperloop zelfs concurreren met vliegtuigen. Zo zou je in een kleine 40 minuten van Leeuwarden naar Parijs kunnen reizen. Als klap op de vuurpijl is de Hyperloop ook nog eens veel energiezuiniger dan het vliegtuig; er is in principe alleen elektriciteit nodig. En dat kun je duurzaam opwekken.

Velen zien grote mogelijkheden voor de Hyperloop. En zij weten zich door deze testrit gesterkt in hun overtuiging dat dit transportmiddel er daadwerkelijk komen gaat. En ook bij Virgin Hyperloop heeft men er vertrouwen in. “De afgelopen jaren heeft Virgin Hyperloop hard gewerkt om deze revolutionaire technologie werkelijkheid te laten worden,” stelt Richard Branson, oprichter van de Virgin Group waaronder ook Virgin Hyperloop valt. “Met deze succesvolle test tonen we aan dat dit de manier waarop mensen overal leven, werken en reizen de komende jaren zal gaan veranderen.”

Bronmateriaal

"First Passengers Travel Safely on a Hyperloop" - Virgin Hyperloop
Afbeelding bovenaan dit artikel: Virgin Hyperloop

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd