opladen

Je auto opladen is tegenwoordig net zo normaal als even tanken. Dat opladen gaat gelukkig steeds sneller en in de toekomst wellicht zelfs onmerkbaar.

Opeens zie je ze overal: oplaadpaaltjes voor de elektrische auto. Ze stellen je in staat om de accu in je auto op te laden door deze aan te sluiten op het elektriciteitsnetwerk. Vroeger moest je daar wel wat geduld voor hebben, maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig kun je je auto dankzij snellaadpalen – zoals de naam al doet vermoeden – razendsnel opladen. Neem bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV, één van de nieuwste plug-in hybride auto’s, de lithium-ion-accu aan boord van deze auto kun je binnen dertig minuten voor tachtig procent opladen.

Gewoon stopcontact
Nu is zo’n snellaadpaal natuurlijk niet altijd voorhanden. Maar dat is voor de meeste elektrische auto’s geen enkel probleem. Zo kun je een auto als de Mitsubishi Outlander PHEV ook met behulp van een ‘gewoon’ stopcontact opladen. Het laden duurt dan wel iets langer, maar het biedt meer mogelijkheden: waar een stopcontact is, kun je ook je auto opladen.

De auto regisseert
Of je nu een stopcontact of een snellaadpaal gebruikt: een auto zoals de Mitsubishi Outlander PHEV regisseert het opladen. Zodra de accu vol is, stopt het systeem automatisch met opladen. En mocht het tijdens het laden nodig zijn dat de accu extra gekoeld wordt, dan gaat de airconditioning vanzelf aan. Handig!

Even appen
De meeste mensen laden hun auto in de avonduren op, zodat ze er de volgende dag weer tegenaan kunnen. Maar het is nog leuker voor de portemonnee om dat laden ’s nachts te doen. En daarvoor hoef je vaak niet eens je bed uit. Zo kun je tegenwoordig je mobiele telefoon aan je auto, bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander PHEV, koppelen en met behulp van een speciale app instellen wanneer je de auto wilt opladen. De auto begint dan netjes – zonder dat je daar verder iets voor hoeft te doen – op het door jou gekozen tijdstip met opladen.

energie

Trend
Je ziet: opladen gaat steeds sneller en gemakkelijker. En naar verwachting zet die trend door. Wetenschappers werken hard aan nieuwe systemen die het mogelijk maken om al rijdend je auto op te laden. Hoe werkt het? Allereerst moeten er spoelen in de weg worden aangebracht. Tussen die spoelen en de auto ontstaat een magnetisch veld, dat er voor zorgt dat de auto energie ontvangt. Experimenten tonen aan dat het op deze manier zelfs mogelijk is om accu’s op te laden in auto’s die 120 kilometer per uur rijden!

Het kan nog wel even duren voor het zover is; daartoe moeten niet alleen auto’s, maar ook wegen worden aangepast. Toch is rijdend opladen geen toekomstmuziek. De Mitsubishi Outlander PHEV kan het bijvoorbeeld gewoon. Als de accu leeg is, schakelt de auto over op de benzinemotor. En je kunt er dan voor kiezen de accu’s op te laden met de stroom die door de benzinemotor wordt gegenereerd. Niet zo duurzaam als rijden op groene stroom, maar wel handig.

Laad je liever stilstaand op? Daar valt – vanuit duurzaam opzicht – iets voor te zeggen. En stilstaand opladen mede dankzij steeds snellere en slimmere oplaadpaaltjes en auto’s zo gepiept. Bovendien biedt het jou de mogelijkheid het nuttige met het aangename te vereenzelvigen: terwijl de auto oplaadt, kun jij – geholpen door een bak koffie of een goed boek – zelf ook even opladen.

Mitsubishi Outlander PHEV
De Mitsubishi Outlander PHEV is een plug-in hybride auto die je niet alleen razendsnel oplaadt, maar die ook nog eens heel zuinig is. In hybride modus verbruikt de auto slechts 5,5 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot is bijzonder laag. En er is nog meer goed nieuws: de auto valt tot 31 december in het lage bijtellingstarief van zeven procent en is dus op dit moment extra aantrekkelijk voor leaserijders. Wie snel beslist en voor 31 december registreert, rijdt de Outlander PHEV de komende vijf jaar vanaf 103 euro per maand.