zelfrijdende-auto

Google onthulde deze week het eerste prototype van de zelfrijdende auto. De auto lijkt sterk op eerdere tekeningen en modellen, maar is nu helemaal functioneel. De auto bevat zelfrijdende elementen zoals een computer en sensoren, maar daarnaast kunnen bestuurders nog wel zelf op de rem trappen of sturen.

De komende dagen gaat het team van het Google Self-Driving Car Project de auto testen op het eigen circuit van Google. Volgend jaar kunnen inwoners van de Amerikaanse staat Californië de zelfrijdende auto in het verkeer tegenkomen. Het team laat de auto dan stukken zelf rijden, maar houden continu toezicht en grijpen in wanneer dat nodig mocht zijn.

Google werkt al jaren aan een zelfrijdende auto. Hoewel Google waarschijnlijk geen zelfrijdende auto’s gaat produceren, zal het Amerikaanse bedrijf op zoek gaan naar partners om mee samen te werken. De kans is groot dat er over vijf tot tien jaar zelfrijdende auto’s te koop zijn in Nederland en Belgie. Toch zal dit ook weer vragen meebrengen: wie is er schuldig wanneer een zelfrijdende auto een persoon aanrijdt? De automobilist of de fabrikant van de zelfrijdende auto? Of zijn ongelukken met zelfrijdende auto’s in de toekomst zo zeldzaam, dat we de paar doden per jaar voor lief nemen? Dit debat wordt overigens ook gevoerd op andere terreinen, zoals over drones.

Google is niet het enige bedrijf dat werkt aan een zelfrijdende auto. Ook Volvo en Tesla Motors zijn er mee bezig. In het Zweedse Götenburg start Volvo binnenkort met het testen van zelfrijdende auto’s. CEO Elon Musk van Tesla Motors verwacht dat in 2020 de eerste zelfrijdende Tesla’s rondrijden. Musk beweert dat zelfrijdende auto’s een factor tien veiliger zijn dan wanneer een mens een auto bestuurt.