Een tweet van Musk lijkt te suggereren dat deze veel verder de ruimte ingaat dan de bedoeling was.

Musk heeft een plaatje de wereld ingeslingerd waarop de baan van zijn rode Tesla Roadster – die gisterenavond tijdens de testvlucht van de Falcon Heavy-raket werd gelanceerd – te zien is. En de lijntjes lopen een beetje anders dan we op voorhand hadden verwacht.

Geplande baan
Hieronder zie je de baan waar de auto zich in zou moeten nestelen. De auto zou volgens de planning in een baan rond de zon gaan cirkelen en als het ware heen en weer pendelen tussen de baan van de aarde en Mars.

Afbeelding: livestream SpaceX.

Nieuwe baan?
Maar nu heeft Musk een plaatje de wereld in geslingerd dat lijkt te suggereren dat de auto de baan van Mars voorbijgaat en zelfs op koers ligt richting de planetoïdengordel.

Helaas moeten we het met deze ene tweet doen. SpaceX hult zich verder in stilzwijgen over de exacte koers en baan van de auto. Tot grote ergernis van menig astronoom. Want wetenschappers willen maar wat graag gaan uitzoeken hoe stabiel de baan van de auto werkelijk is en hoe de toekomst van de rode Tesla eruitziet. Eerder vertelde Musk te verwachten dat de auto het duizenden jaren in een baan rond de zon vol kan houden, maar hoe zit dat als deze in een andere baan is beland dan gepland?

We vroegen Marco Langbroek, een amateur-astronoom en ontdekker van verschillende planetoïden en meteorieten, naar zijn kijk op de zaak. Volgens hem kan op basis van de schaarse informatie die voorhanden is niet gesteld worden dat de Tesla in een verkeerde baan zit. Hij wijst erop dat Musk in zijn tweet aangeeft “dat de Tesla in een baan zit die voorbij Mars gaat, de planetoïdengordel in, met een aphelium op 2.61 AU. Vóór de lancering gaf hij aan dat ze hoopten “op een afstand van 380 tot 450 miljoen kilometer tot de aarde”: dat is 2,5 tot 3 AU. Het is niet helemaal duidelijk wat hij daar precies mee bedoelde. Als hij doelde op de maximale afstand tot de zon (niet de aarde) dan zit de 2.61 AU in die range. Bedoelde hij wel de aarde, dan is het ook wat dubbelzinnig: afhankelijk of hij de aarde aan de andere kant van de zon plaatst of niet (ten opzichte van het apheliumpunt) komt dat neer op de range 1.5 tot 2.0 AU, danwel 3.5 tot 4.0 AU. In het eerste geval zit de 2.61 AU buiten die grens. In het tweede eronder.”

Langbroek maakte op basis van de gegevens van Musk dit baanplotje. “Zoals je ziet ligt het verste punt middenin de planetoïdengordel, halverwege Mars en Jupiter.”

Mocht het een foutje zijn, dan ziet Langbroek het nog niet gebeuren dat SpaceX dat recht gaat zetten. “Ik verwacht niet dat de de Falcon Heavy na twee burns nog brandstof heeft voor een koerscorrectie (en het is sowieso niet duidelijk of de Tesla nu is losgekoppeld van de bovenste rakettrap of niet). Ik denk dus dat hij in deze baan blijft. Het is een kunstmatige Apollo-planetoide geworden die iedere 2.4 jaar weer in de buurt van de aardbaan (maar niet noodzakelijk de aarde, vanwege de 2.4 factor t.o.v. 1 omloop van de aarde) is. Over 12 jaar, in 2030, zou hij weer echt de aarde naderen. Hoe dicht precies is niet te zeggen met de schaarse baaninformatie die nu beschikbaar is.”

De kwestie wordt ongetwijfeld vervolgd. Tot die tijd kunnen we je onder meer de geweldige beelden aanraden die gisteren vanuit de vliegende rode Tesla werden gemaakt (zie hieronder).

Of volg de passagier van de rode Tesla op Twitter en zie onder meer hoe hij de Flat Earth Society een hak zet.

SpaceX is een Amerikaans ruimtevaartbedrijf dat de mens tot een multiplanetaire soort wil maken en wel door te beginnen met het koloniseren van de rode planeet. Daar zijn krachtige raketten voor nodig en het bedrijf heeft er dus nu eentje ontwikkeld. Toch zal de Falcon Heavy niet ingezet worden om naar Mars te vliegen. Die eer is weggelegd voor zijn opvolger waar SpaceX nu al aan werkt: de Big Falcon Rocket.

Update
Dit artikel is later aangepast: de reactie van Marco Langbroek is toegevoegd.