En daarom zal de landing heel anders verlopen dan die van de Falcon 9-boosters.

Ondertussen is het wel duidelijk geworden dat Space X-baas Elon Musk graag recyclet. SpaceX toonde bijvoorbeeld al eerder aan in staat te zijn om rakettrappen na lancering weer heelhuids op aarde neer te zetten – en zelfs opnieuw te kunnen lanceren. Uiteindelijk wil het bedrijf van Elon Musk het liefst complete raketten hergebruiken. Maar nu gaat het ruimtevaartbedrijf nog een stapje verder. Want SpaceX wil de boostertrap van Starship na lancering binnen een uur al weer klaar hebben staan voor ronde twee.

Recycling
SpaceX herstelt en hergebruikt regelmatig onderdelen van zijn raketten. Denk bijvoorbeeld aan de eerste trap van de Falcon 9-raket, die Musk op een drijvend platform in zee kan laten landen. Het is een slimme truc. Op dit moment bouwen andere ruimtevaartorganisaties voor elke lancering een hele nieuwe raket, waardoor kosten erg oplopen. Maar door raketten te recyclen kunnen de kosten enorm worden teruggebracht.


Super Heavy
Hoewel de landingen van de Falcon 9-boosters al heel indrukwekkend zijn, wil Musk met de boostertrap van Starship – die de naam Super Heavy draagt – nog verder gaan. “We gaan proberen de Super Heavy-booster te vangen,” zo Twittert Musk. Het grote verschil met de Falcon 9-boosters is dat Super Heavy gaat landen waar ‘ie gelanceerd is. Bovendien heeft hij geen pootjes, maar wordt door de arm die deze voorafgaand aan de lancering op zijn plaats hield, ‘gepakt’. Inderdaad, SpaceX wil Super Heavy, de gigantische eerste trap, rechtstreeks op de lanceerplatform plaatsen waardoor hij gelijk klaar is voor hergebruik.

Voordelen
Het klinkt heel ambitieus, wat we ondertussen wel gewend zijn van Elon musk. Maar het idee biedt ook verschillende belangrijke voordelen. “Het bespaart massa en de kosten van de pootjes,” zo somt Musk in een Twitterbericht op. “En het maakt onmiddellijke herpositionering van de booster op het lanceerplatform mogelijk, waardoor we binnen een uur alweer klaar zijn om te gaan.”

Starship
Starship is het nieuwe paradepaardje van SpaceX, waarmee het bedrijf mensen naar de maan en uiteindelijk ook Mars wil vervoeren. Starship belooft ’s werelds krachtigste raket te worden en moet uiteindelijk in staat zijn om maar liefst honderd mensen tegelijkertijd op langdurige, interplanetaire vluchten mee te nemen. “Starship biedt een betaalbare manier om vracht en mensen te vervoeren; essentieel voor het bouwen van maanbasissen en Mars-steden,” zo stelt SpaceX. Het transportsysteem van de raket bestaat eigenlijk uit twee delen: een ruimtevaartuig (eveneens aangeduid als Starship) en een Super Heavy-raketbooster. De booster – uitgerust met meer dan 30 door SpaceX ontwikkelde raptor-motoren – stelt Starship in staat om aan de zwaartekracht van de aarde te ontsnappen en keert na de lancering heelhuids terug op aarde, waarna deze opnieuw kan worden ingezet. Het Starship zelf is ook uitgerust met 6 raptor-motoren.

Inmiddels heeft SpaceX al meerdere Starship-prototypes gebouwd die ook al het luchtruim hebben gekozen. Nog niet zo lang geleden vloog het laatste gelanceerde prototype – Starship SN8 – naar maar liefst 12,5 kilometer hoogte. De eerste paar manoeuvres voerde het prototype met succes uit. Maar op het moment dat de raket weer veilig en wel op aarde moest landen, ging er iets mis, waardoor de raket met teveel vaart op de grond neerkwam en explodeerde. Een enorme ontploffing en een hoop rook waren het resultaat. Maar Musk liet zich na de verder succesvolle testvlucht niet uit het veld slaan: “Mars, here we come!”